کد خبر : 93378 تاریخ ثبت : 1396/4/20 13:30:00
کارشناس مذهبی:

بی عفتی منشاءبسیاری از مشکلات اجتماعی است

کارشناس مذهبی با بیان اینکه رشد و تعالی افراد جامعه هدف نهایی دین اسلام است، اظهار کرد: عفاف و پاکدامنی یکی از برنامه های مدون دین اسلام است که انسان باسرلوحه قرار دادن و حفظ آن می تواند مسیر سعادت و رستگاری را بپیماید.

به گزارش "دانشجونیوز" ،عفاف در اصل واژه ای عربی است به معنای دارو و دوا و عفت به معنای با عفت، پاکدامن، پارسا،مناعت، خود نگهدار،خودداری کننده از انجام آنچه جایز و نیکو نباشد، خواه در گفتارخواه در کردار است.عفاف به معنای پارسایى و پرهیزگارى،نهفتگى، پاکدامنى،خویشتن دارى است.

هرمز، عفاف از جلوه های برجسته ی پوشش باطنی است که در دین اسلام بسیار مورد تاکیدقرار گرفته است. انسان با توجه به دارا بودن قوای غریزی شهویه، غضبیه، وهمیه و عاقله همواره در معرض هجوم این غرایز در حد افراط و تفریط است تا جایی که اگر کنترل نشودنظام اجتماعی و فرهنگی جامعه را به خطر می اندازد در حالی که اسلام دین اعتدال است وانسان را به بهره مندی از شهوات تحت امر عقل و در حد اعتدال دعوت می کند.

کنترل غرایزدر حد اعتدال عفاف نام دارد، حفظ این ارزش اخلاقی موجب اعتماد به نفس، حفظ کرامت والای انسان، مصونیت درونی، درک لذت ایمان، دستیابی به حکمت و در نهایت راهی به سوی  کمال بندگی خواهد بود.

منشاءبسیاری از مشکلات خانوادگی و اجتماعی در بی عفتی ابعاد وجودی است

نجمه روانتاب، کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه عفاف و حیا حالتی نفسانی است که نقش تعیین کننده ای در کنترل غرایز و وجه تمایز بین انسان و حیوان است، گفت:سیر پیدایش عفت از زمان خلقت اولین انسان بوده اما در طی گذر زمان دستخوش تغییرات و دگرگونی هایی شده است تا جایی که در زمان امام سجاد(ع) بی عفافی به اوج خود می رسد.

وی افزود: مصادیق بی عفتی در تمام ابعادوجودی؛ اندیشه، گفتار و رفتارمردم به طور کامل مشهود بوده است لذا امام سجاد (ع) درقالب دعا و حقوق اعضای بدن به ارائه راهکارهای عملی می پردازند.

کارشناس مذهبی اظهار کرد: امروزه منشاءبسیاری از مشکلات خانوادگی و اجتماعی در بی عفتی ابعاد وجودی اندیشه،گفتار و رفتاراست در حالی که حفظ عفت و حیا به انسان کمک می کند علاوه بر حل اختلافات در زندگی به راحتی حق بندگی را به جا آورد و نماد یک انسان کامل شود.

روانتاب بیان کرد: با وجود فضای مجازی هجمه های تبلیغات فرهنگی غرب والگو قرار دادن آن، ترویج بی بند وباری وحتی گاهی تغذیه نامناسب و محیط نامطلوب زندگی، کنترل غرایز در چنین شرایطی بسی دشوار خواهد بود.

 رشد و تعالی افراد جامعه، هدف نهایی دین اسلام است

وی با بیان اینکه هدف نهایی دین اسلام رشد و تعالی افراد جامعه است، گفت: عفاف و پاکدامنی یکی از برنامه های مدون دین اسلام است که انسان باسرلوحه قرار دادن و حفظ آن می تواند مسیر سعادت و رستگاری را بپیماید.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به راهکارهای عملی عفاف در تعالیم و آموزه های امام سجاد(ع) در حوزه های اندیشه، گفتار و رفتار اظهار کرد: اگر کسی طالب عفت و حیاست ابتدا باید ازتمام اعمال ناشایست و حرام خداوند پرهیز کند بعبارتی  مسیر سعادت انسان بارعایت کردن راهکارهایی چون؛ کنترل و مدیریت غرایز، پرهیزاز حرام ها، یاد مرگ، ازدواج،روزه و…تضمین می شود.

روانتاب با بیان اینکه اندیشیدن به گناه، غفلت از یاد خدا، گمراهی اندیشه از مصادیق بی عفتی اندیشه هستند، اظهار کرد: رکود فکری، عدم رشد استعدادهای عالی چون خداگرایی و کسب علم از آثار بی عفتی اندیشه است زیرا عدم کنترل میل جنسی سبب می شود که تمام حواس و توجهات انسان بر هوس بازی ها و بی بند و باری ها معطوف می شود لذا دیگر جایی برای شکوفایی هیچ اندیشه و استعدادی باقی نمی ماند.

وی با بیان اینکه ناپاکی در رفتار بصورت نگاه حرام، خوردن حرام، شنیدن موسیقی های حرام و حرکات نامناسب مانند رقاصی بروز می کند، خاطرنشان کرد: سخنان زشت، بیهوده و بی ارتباط نمونه های بارز بی عفتی در گفتار می باشند لذا برای اینکه انسان نماد کامل عفت و حیا شود باید  این گونه از امور را رعایت کند.

 

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه