کد خبر : 97575تاریخ ثبت : 1397/10/15 12:13:38
عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشگاه فرهنگیان:

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با نگاه کاسب کارانه تحریف می شود

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور در گفتگو با "دانشجو نیوز" از نگاه کاسب کارانه برخی افراد در نظام آموزشی کشور در خصوص طرح "تمام وقت شدن معلم" ابراز نگرانی کرد.

به گزارش "دانشجونیوز" ، این روزها همراه با بررسی لایحه بودجه 98 در مجلس و مقدار بودجه اختصاص داده شده برای اجرایی شدن بند های سند تحول بنیادین آموزش و پرورشاز جمله طرح رتبه بندی معلمان که همواره دغدغه دانشجو معلمان و خانواده فرهنگیان کشور بوده است و ابلاغ طرح معلم تمام وقت توسط رئیس جمهور و مغایرت آن با سند تحول، موجب واکنش های متفاوتی در فضای دانشجویی و مجازی کشور شده است. در این راستا با وحید عنایت خواه دانشجوی سال آخر و عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور گفتگویی داشتیم. گزیده این گفتگو در ادامه می آید.

 

مدتی است که موضوع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطرح شده و در رسانه های مختلف شاهد بازتاب خبر اجرایی شدن سرعتی این سند توسط دولت هستیم. هم چنین اخیرا معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: "طرح معلم تمام وقت از جمله محورهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با هدف تقویت نقش محوری معلم است که به امضای رئیس جمهوری رسیده و بزودی ابلاغ می شود" ، این موضوع باز مطرح شد که طرح هایی که در آموزش و پرورش در حال اجرا شدن هستند، متناسب با سند تحول است. آیا واقعا این چنین است؟ آیا واقعا سند تحول در حال اجرایی شدن است؟

 

باید تایید کنم که آموزش و پرورش در حال تغییر است اما سوال این است که این تغییر در چه مسیری قرار دارد؟ بعد از سخنان مقام معظم رهبری درباره سند 2030 و ورود ایشان برای جلوگیری از پیگیری برای اجرایی شدن آن، ما شاهد حرکت سریع مسئولان در جهت اجرایی شدن سند تحول در حد گفتگوها و مصاحبه ها و در روی کاغذ بوده ایم.

 

در این جا لازم می دانم صریحا مطرح کنم که ما شاهد تحریف سند تحول بنیادین هستیم. بعد از تصویب سند، جریانات متفاوتی در کشور رو به روی این سند صف آرایی کردند و حال شاهد آن هستیم که اشخاصی از همین جریانات، مسئول اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند. کسانی که خود به سند تحول اعتقادی ندارند چگونه می خواهند آن را اجرایی کنند؟

 

مثلا همین موضوعی که آقای الهیار ترکمن مطرح کردند، این موضوع به هیچ وجه در سند تحول نیست. در سند تحول طرح "تمام وقت شدن معلم" آمده است، اما متاسفانه برخی با همان نگاه بنگاه گونه که به آموزش و پرورش دارند برای خود تفسیر دیگری کرده اند و با ابلاغ طرح "معلم تمام وقت"، وقیحانه آن را در راستای سند تحول می دانند. اگر قرار است سند تحول تفسیر شود باید بر اساس مبانی نظری آن باشد. در کدام بخش از سند تحول یا مبانی نظری آن ما شاهد این موضوع هستیم. این گونه کج روی ها در مورد اجرای سند تحول، معلمان را نسبت به سند بد بین خواهد کرد.

 

مثالی دیگر هم همین موضوع اخیر که رئیس جمهور در رابطه با خرید خدمت مطرح کرد. این موضوع تعارض آشکار با سند تحول بنیادین آ.پ دارد. در فصل ششم سند می بینیم که به صراحت در بند 4 راهبردهای کلان موضوع عدالت آموزشی و تربیتی در مناطق مختلف کشور و تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی با تاکید بر توانمند سازی معلمان و دانش آموزان و هم چنین بند 10 از همین فصل که ارتقا جایگاه نظام تعلیم و تربیت کشور به عنوان مهم ترین نهاد تربیت نیرو انسانی، مطرح شده است. موضوع خرید خدمت متناسب با کدام بند از سند تحول است؟ خرید خدمتی که شما آقای رئیس جمهور از آن صحبت می کنید بیشتر در چه مناطقی است؟ مگر نه در مناطق محروم است.

 

آقای رئیس جمهور از این موضوع چنین یاد کردند که ما در حال حاضر داریم از پول بیت المال که برای مردم است، چهار میلیون برای هر دانش آموز هزینه می کنیم. آقای روحانی مگر بیت المال برای چه کسانی است؟ از پول بیت المال باید برای خود مردم هزینه شود، البته با اولویت محرومان و مستضعفین. مگر انقلاب ما انقلاب مستضعفان نبوده است؟ پس در وهله اول این موضوع مخالف با عدالت آموزشی است، عدالتی که یک دانش آموز در مناطق مرزی همان امکاناتی را داشته باشد که یک دانش آموز در مرکز کشور از آن برخوردار است و مطمئنا خرید خدمت و بنگاه داری به بهانه کمبود بودجه و هزینه کم تر در تضاد آشکار با عدالت آموزشی و ارتقاء جایگاه تعلیم وتربیت است.

 

در مناظره ای که برنامه ثریا تدارک داده بود در باب همین موضوع، آقای الهیار ترکمن مطرح کرد که "خرید خدمت سبب شده است که 1.5 نمره دانش آموزان سیستانی بهتر شود." این واقعا جای تعجب و تاسف دارد! شما در جریان آموزش و پرورش نیستید که ببینید برخی از موسسات چگونه در حال فروش نمره هستند یا خود را به خواب زده اید. شما در این جا به صراحت عرض کردید سیستمی که در حال تربیت معلم است ناکارآمد است ( فارغ از درستی یا نادرستی این موضوع ) شما خرید خدمت را مسیر جایگزین آن معرفی کردید، مگر متولی دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم شما نبوده اید؟ پس در وهله اول این موضوع نقدی است به خود شما در وزارت خانه، و دانشگاه فرهنگیان البته اگر آمار دقیق و رسمی از جایگاه مدارس دولتی و مدارسی که خرید خدمت کرده اید، ارائه دهید خیلی بهتر بود که ما دانشجو معلمان و معلمان در کف جامعه چیز دیگری می بینیم و این موضوع در مقالات و تحقیقات انجام شده هم مشهود است.

 

آیا واقعا این موضوع متناسب با سند تحول است؟ یا این که شما در حال اجرایی کردن سند 2030 هستید؟ لابد از بنده  می پرسید چرا؟ زیرا در خطوط کلی بودجه ریزی برای تحقق اهداف آموزش 2030 « فصل الگوی تامین اعتبار برنامه آموزش 2030 » که تالیف دکتر الهیار ترکمن است، به صراحت حمایت از شکل گیری و ارتقاء موسسات غیر دولتی برای مشارکت در اجرای فعالیت های آموزشی مطرح شده است.

 

به نظر شما دلیل اجرایی نشدن سند تحول بنیادین پس از گذشت حدود هفت سال از تصویب آن چیست؟

 

در چند سطح مختلف می توان به این موضوع پرداخت که بنده این جا به موضوع این چنین می پردازم، باید برای اجرایی شدن آن یک مفاهمه اجتماعی به وجود بیایید بین همه نخبگان و عموم مردم که هنوز متاسفانه به این نقطه نرسیده ایم. این مفاهمه در ابتدا باید بین خود اهالی وزارت خانه به وجود بیایید که ما می بینیم باز هم موجود نمی باشد. در این جا سوالی که پیش می آید این است که چرا این مفاهمه به وجود نیامده است؟

 

این موضوع به دیدگاه ها و رویکرد های مختلف نخبگان به موضوع تعلیم و تربیت و حتی علوم انسانی بر می گردد. اگر بخواهم این موضوع را ملموس توضیح  دهم ما حتی شاهد آن هستیم که بعد از مطرح شدن سند 2030 و انتقاد هایی که به آن شد، هنوز جامعه دانشجومعلمان و اساتید دانشگاه فرهنگیان، حتی نسبت به چرایی اجرایی نشدن آن توجیه نشده اند و البته تلاش موثری هم در دانشگاه های فرهنگیان برای روشن کردن این موضوع شکل نگرفت و هنوز در ذهن خیلی از دانشجو معلمان و اساتید این موضوع یک علامت سوال است و برخی هم آن را تبلیغ می کنند.

 

دقت داشته باشید بنده از یک دانشگاه عادی صحبت نکردم بلکه درباره دانشگاهی صحبت کردم که عهده دار تربیت معلم آینده است. این نشان دهنده آن است که جریانی در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان نمی خواهد این موضوع حل شود و به نسخه ای غیر از سند تحول دل بسته اند. این مثال ها و مثال هایی از این قبیل نشان دهنده مدیریت دیدگاه هایی غیر از تحول آموزش و پرورش از طریق سند تحول آ.پ است.

 

این دیدگاه، تعلیم و تربیت اسلامی را نمی پذیرد نه این که با آن دشمنی دارد، بلکه تعلیم و تربیت عرفی با شمائل اسلامی (تعلیم و تربیت سکولار) را برای جامعه مطلوب می داند. این تفاوت در نوع نگاه مدیران و نخبگان حوزه تعلیم و تربیت مفصل است که ان شا الله در گفتگو های بعدی به آن بیشتر می پردازم.

 

به عنوان سخن آخر آیا صحبتی دارید که مطرح کنید؟

 

ما در حال ساخت تمدنی جدید هستیم و مسیر عبور از این زندگی برزخی که بین اسلامی شدن و غربی شدن مانده ایم، حتما از آموزش و پرورش می گذرد. ما نمی توانیم مدلی را اجرایی کنیم که با  فرهنگ ایرانی - اسلامی ما در تعارض باشد و ریشه در فرهنگ ما نداشته باشد.

 

ما این موضوع را می توانیم در تاریخچه 200 سال اخیر ایران هم مشاهده کنیم که هرگاه برای حل مشکلات خود نظر به فرهنگ خود داشته ایم، هم همراهی مردم را داشته ایم و هم به نتیجه رسیده ایم. برخی از موضوعات برای حل مسائل جامعه غرب به وجود آمده اند که نمی توان بدون صافی و بررسی و تحلیل، آن نسخه را اجرا کنیم و توقع داشته باشیم همان نتیجه ای را بگیریم که غرب از این موضوع گرفته است.

 

تولد آموزش پرورش یا تعلیم و تربیت رسمی و عمومی در ایران، تولد مناسبی نداشته و همراه با "شکست از روس ها" و "ما نمی توانیم ها" بوده است. ما نسل امروز آموزش و پرورش باید همانند اساتید شهیدی همچون احمدی روشن ها و شهریاری ها که "ما می توانیم" را در پهنای وسیع علمی کشور تعریف کردند، با همان نگاه و نظر به مبانی اسلامی - ایرانی از نو تعلیم و تربیتی را برای فرزندان همین سرزمین بنیان گذاریم، که ان شا الله بتوانیم نه یک احمدی روشن داشته باشیم، بلکه همه فرزندان این سرزمین همچون احمدی روشن ها عمل کنند.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه