۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ایران و جهان
  • شناسه : 290274
  • ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
  • منبع : خبرگزاری فارس
۱۱ درصد واگن‌های مسافری کشور سوخت/ مجوز قانونی برای بازسازی واگن‌های سوخته در «رودشور» وجود داشت
۱۱ درصد واگن‌های مسافری کشور سوخت/ مجوز قانونی برای بازسازی واگن‌های سوخته در «رودشور» وجود داشت

۱۱ درصد واگن‌های مسافری کشور سوخت/ مجوز قانونی برای بازسازی واگن‌های سوخته در «رودشور» وجود داشت

واگن‌های مسافری که در محل دپو رودشور در ناحیه راه‌آهن قم اوایل این ماه آتش گرفت، طبق قانون امکان بازسازی داشت اما با آتش گرفتن این واگن‌ها، در واقع 11 درصد از واگن‌های مسافری کشور که امکان برگشت به ناوگان را داشت، از دست رفت.

به گزارش “دانشجونیوز” ؛ روز دوم شهریورماه امسال بود که تعدادی واگن مسافری زمین‌گیر دپو شده در ایستگاه رودشور در ناحیه راه‌آهن قم دچار آتش‌سوزی ‌شد.

طبق اعلام شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، این واگن‌ها‌‌ فرسوده، ضایعاتی و غیرقابل سیر و متعلق به شرکت‌های حمل ونقل ریلی مسافری بخش خصوصی بود‌ که در محل ضایعات ایستگاه راه‌آهن رود شور ‌دپو شده بود.

بنابراین گزارش در این حادثه آتش‌سوزی بیش از ۱۳۰ دستگاه واگن مسافری آتش گرفت‌ و از بین رفت.

‌بررسی دقیق‌ موضوع توسط کارشناسان نشان می‌دهد خسارت‌های مالی این حادثه اولاً بی‌سابقه و ثانیاً غیرقابل جبران است.

برای درک مطلب سوختن ۱۳۰ دستگاه واگن مسافری لازم است توجه شود که از مجموع ۲۲۰۰ دستگاه کل ناوگان در اختیار شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری کشور، فقط۱۲۰۰ دستگاه واگن ویژه حمل مسافر است و بقیه واگن‌های خدماتی (رستوران، مولد برق، خودروبر و غیره) است؛ در این حادثه در واقع در عرض چند ساعت‌ ۱۱ درصد از ناوگان مسافربری ریلی کشور از بین رفته است‌.

این واگن‌ها متعلق به شرکت رجا ‌است و ۱۰۰ درصد سهام این شرکت متعلق به بخش عمومی و تحت مدیریت دولتی است، یعنی ادعای راه آهن مبنی بر متعلق بودن این واگن‌ها به بخش خصوصی صحیح نیست.

از آنجا‌ که این واگن‌ها تا سال گذشته‌ مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت و بر اساس استانداردهای صنعت ریلی کشور با صرف هزینه‌ای اندک قابل بازسازی و حتی تبدیل به واگن‌های درجه یک بود، بنابراین به هیچ وجه واگن اسقاطی به حساب نمی‌آید و ادعای شرکت راه‌آهن، مبنی بر اسقاطی بودن این واگن‌ها نیز صحیح نیست و به نظر می‌رسد در راستای ممانعت از تبعات حقوقی این سانحه، این ادعا از سوی شرکت راه‌آهن مطرح شده است.

مطابق با صورتجلسه کمیته فنی ماده ۴ قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی، طبق آیین نامه بازرسی و مقررات فنی بازسازی واگن‌های مسافری، همه واگن‌های مسافری بالای ۴۵ سال در صورت بازسازی مجوز سیر خواهند داشت.

‌صورتجلسه کمیته فنی ماده ۴ قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی:

در حال حاضر نیز تعداد زیادی از واگن‌های بالای ۴۰ سال متعلق شرکت‌های مختلف، در کارخانه‌های کشور در حال بازسازی بوده و مجوزهای مربوطه را از راه آهن اخذ کرده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*