۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » استان » خبر وسط » دانشگاه ها
  • شناسه : 291655
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷
سند تحول بنیادین قانون اجرایی نیست
سند تحول بنیادین قانون اجرایی نیست
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش:

سند تحول بنیادین قانون اجرایی نیست

عبدالرسول عمادی بیان داشت: قانون گذاری ها و سیاست گذاری های آموزش و پرورش باید در چارچوب سند تحول باشد. برای اجرایی شدن سند تحول خصوصا در موضوع محیط های یادگیری باید بسترهای اساسی فراهم شود.

به گزارش دانشجونیوز؛ شامگاه ۱۶ آذر دانشگاه فرهنگیان، میزبان مشاور عالی آموزش و پروش در نشست تخصصی «از فروش مدرسه تا فروش معلم» با محوریت عدالت آموزشی، خرید خدمات آموزشی و مدارس غیرانتفاعی بود.

در این نشست مسئولین و پرسنل دانشگاه فرهنگیان، اساتید دانشگاه های مختلف، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و نیروهای خرید خدمات آموزش و پرورش حضور داشتند.

ابتدای این نشست، مسئول بسیج دانشجویی پردیس علامه طباطبایی به طرح مشکلات متعدد آموزش و پرورش در زمینه های مختلف پرداخت و بیان داشت: در جبهه فرهنگی، جای خالی آموزش و پرورش با هیچ چیز دیگری قابل جبران نیست. سپس چند تن از دانشجویان به طرح پرسش های خود پرداختند.

عبدالرسول عمادی در پاسخ به پرسش دانشجویان در رابطه با افزایش بی رویه مدارس غیردولتی بیان داشت: در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ با افزایش دانش آموزان و هزینه های برآمده از دفاع مقدس، نظام جمهوری اسلامی برای کاهش هزینه های دولت، ناچار به پذیرش ازدیاد مدارس نیمه دولتی شده ­است.

وی اضافه کرد: اگر مدارس غیردولتی بتواند محتواهای مورد تایید حاکمیت جمهوری اسلامی را در چارچوب سند تحول بنیادین به دانش آموزان انتقال دهد، باعث صرفه جویی در هزینه­ های دولت خواهد بود و این هزینه های می تواند صرف توسعه ی مدارس دولتی شود.

عمادی با اشاره به هدف سند تحول که همان سیاست­ گذاری  برای نظام آموزشی است بیان داشت: تنها تفاوت مدرسه دولتی و غیردولتی استفاده از پول و امکانات یک موسس است.

عمادی بیان داشت: اینکه عده ای از مردم بخواهند با هزینه خود آموزش فرزندانشان را بر عهده بگیرند، هزینه های صرفه جویی شده دولت می تواند به توسعه ی مدارس دولتی کمک کند.

وی در رابطه با تفاوت نتایج دانش آموزان مدارس غیردولتی و دولتی اظهار داشت: در کیفیت آموزش مدارس دولتی و غیردولتی تفاوت چندانی وجود ندارد و همه دانش آموزان مدارس نیمه دولتی الزاما نتایج بهتری کسب نمی کنند. کما اینکه در نتایج کنکور گاها شاهد کسب رتبه های برتر توسط دانش آموزان مناطق محروم هم بوده ایم.

عبدالرسول عمادی در رابطه بانظام رتبه بندی بیان کرد: برای نظام رتبه بندی معلمان در بودجه ۹۸، ۲۲۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. ولی یکی از معایب این طرح را فقدان سنجش دقیق صلاحیت حرفه ای است. و اضافه کرد: تا نظام سنجش صلاحیت حرفه ای استقرار پیدا نکند، نظام رتبه بندی جایگاه واقعی خود را نمی یابد ضمن اینکه ما هنوز سازمانی برای سنجش صلاحیت حرفه ای در آموزش و پرورش نداریم.

عضو کمیته انتصابات آموزش و پرورش با تایید کلام یکی از دانشجویان که خرید خدمات آموزشی را استعمار و استثمار معلم دانست، بیان کرد: علت اجرای این طرح را افزایش دانش آموزان و کمبود معلم دانست.

او در خصوص اجرایی نشدن سند تحول اذعان داشت: سند تحول از ابتدا به عنوان سندی برای سیاست های کلان آموزش و پرورش تصویب شده است. این سند به عنوان قانون برای اجرا تعریف نشده است و از سال ۹۰ تاکنون، بخش های اجرایی سند تحول اعمال شده است. تصویب سند تحول بنیادین در شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است، نه مجلس؛ بنابراین قانون اجرایی نیست.

عبدالرسول عمادی بیان داشت: قانون گذاری ها و سیاست گذاری های آموزش و پرورش باید در چارچوب سند تحول باشد. برای اجرایی شدن سند تحول، خصوصا در موضوع محیط های یادگیری باید بسترهای اساسی فراهم شود.

عمادی در خصوص کسری بودجه ۹۹ بیان کرد: بودجه های پیشنهادی دولت، بیش از حد مصوبه است، این بودجه متناسب با درآمدهای دولت در مجلس تعدیل می شود. علت تعدیل بودجه در مجلس این است که می بینند منابع اقتضای این میزان اعتبار را ندارد، به خصوص آن که امسال به علت کاهش نحریم های جاریه با کاهش فروش نفت روبرو هستیم.

وی در آخر اضافه کرد: کاهش بودجه های سالانه وقتی ما در دولت با کمبود اعتبار مواجهیم، طبیعی است.

 

 

انتهای پیام/

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*