۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » استان » خبر وسط » دانشگاه ها » سیاسی
  • شناسه : 292468
  • ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۸:۵۹
بودجه ای که توسط دولت تدوین شده است، شامل یکسری ایرادات است/ بودجه شرکت های دولتی همچنان افزایشی و غیرشفاف
بودجه ای که توسط دولت تدوین شده است، شامل یکسری ایرادات است/ بودجه شرکت های دولتی همچنان افزایشی و غیرشفاف
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان؛

بودجه ای که توسط دولت تدوین شده است، شامل یکسری ایرادات است/ بودجه شرکت های دولتی همچنان افزایشی و غیرشفاف

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان به تبیین و تحلیل بودجه سال  99 پرداخت. بودجه ای که توسط دولت تدوین شده است و برای تلفیق به کمیسیون تلفیق مجلس ارائه شده، شامل یکسری ایرادات جدی است.

به گزارشدانشجونیوز“؛ بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان طبق متن زیر به تبیین و تحلیل بودجه سال  ۹۹ پرداخت. با توجه به مطالبات بی شمار رهبر معظم انقلاب از دولت بر اصلاح ساختار بودجه عمومی و کاهش کسری بودجه با افق ۲ ساله (۹۸_۹۹) که باید با توجه به شرایط تحریمی و خاص کشور نیز تدوین شود، دیده می شود که این بودجه خلاف منویات مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم مبتنی بر متوازن سازی بودجه و کاهش وابستگی نسبت به نفت است.

اتفاقی که اکنون در حال رخ دادن است و نیاز به تبیین دارد که مردم متوجه آن شوند، بحث بودجه کشور است؛ بودجه چیست؟ بودجه کل کشور، برنامه مالی دولت است که برای یکسال مالی کشور تهیه می شود. اما بودجه ای که توسط دولت تدوین شده است و برای تلفیق به کمیسیون تلفیق مجلس ارائه شده، شامل یکسری ایرادات جدی است.

ایراداتی که اگر پیگیری نکنیم خسارات جبران ناپذیری را برای کشور به دنبال خواهد داشت. از ایرادات بودجه ۹۹ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱) در بودجه ۹۹ ردیف فروش اموال مازاد دولت به عنوان درآمد جدید وارد شده است. فروش دارایی های دولت که عموما شرکت های دولتی هستند در سال ۹۸، حدود ۴ هزارمیلیارد تومان بوده، اما در بودجه ۹۹ به حدود ۵۰ هزارمیلیارد تومان رسیده است. این عمل حتی بدتر از خصوصی سازی های نادرست قبلی بوده و رانت و فسادهای زیادی را به همراه دارد.

به گونه ای که از الان می توان پیش بینی کرد که این اموال به چه کسانی خواهد رسید. همچنین این رقم بیش از میزان درآمدهای نفتی پیش بینی شده است و عملا چاهِ نفت دیگر و سرمایه فروشی و خالی کردن دست دولت است.

۲) از آنجا که دولت سهم ۳۶ درصدی صندوق توسعه ملی را به ۲۰ درصد رسانده است یعنی ۳۰ هزار میلیارد تومان از ما به تفاوت ۱۶ درصدی صندوق توسعه ملی دریافت کرده و با توجه به درآمد ۴۸ هزار میلیارد تومانی پیش بینی شده فروش نفت، مجموعا ۷۸ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی پیش بینی کرده که با تقسیم این عدد بر بودجه عمومی ۴۸۴ هزار میلیاردی، سهم نفت در بودجه بیش از ۱۶ درصد است و همچنان وابستگی به نفت در بودجه را شاهدیم.

۳) دولت حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان با فروش یک میلیون بشکه نفت به قیمت ۵۰ دلار برای سال ۹۹ پیش بینی کرده است. اما با توجه به تجربه سال ۹۸ مبنی بر پیش بینی کاملا اشتباه و تغییر در میزان درآمدهای نفتی و فروش فعلی ۳۰۰ هزار بشکه در روز، غیر واقعی بودن پیش بینی دولت برای فروش نفت مشخص می شود.

۴) ثمره درآمد های غیر واقعی در لایحه بودجه ۹۹ آن است که بلافاصله با کاهش درآمد محقق شده در سال ۹۹ دولت ناچار است از هزینه های عمرانی خود بکاهد و  این به معنای کاهش تحریک رشد و اشتغال در کشور می باشد.

۵) بر اساس پیش بینی دولت در سال ۹۹ حدود ۸ میلیارد دلار سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت است. که حدود ۳/۵ میلیارد آن به دولت قرض داده می شود و از ۴/۵ میلیارد دلار باقی مانده طبق تبصره ۴ لایحه بودجه که دولت اجازه برداشت ۳/۴ میلیارد یورو از صندوق توسعه را گرفته است، عملا صندوق توسعه ملی ورودی نخواهد داشت و با توجه به احتمال تداوم بودجه در سال ۱۴۰۰ عملا دولت بعدی با صندوق توسعه ملی خالی مواجه خواهند شد.

۶) میزان مالیات دریافتی شرکت های دولتی ۲ درصد افزایش، اما مالیات دریافتی شرکت های خصوصی ۲۷ درصد، مالیات کارکنان دولت ۶ درصد و متاسفانه مالیات کارکنان بخش خصوصی یعنی عموما کارگران، حدود ۳۱ درصد افزایش پیش بینی شده است! در حالی که معافیت های مالیاتی سلبریتی ها و مناطق آزاد و… بسیار به چشم آمده و دولت هیچ اقدامی در این زمینه و همچنین مبارزه با فرارهای مالیاتی مانند پزشکان را در دستور کار خود ندارد.

۷) از آنجایی که تقریبا همه کارشناسان اقتصادی بر فسادآور بودن و ناکارآمد بودن ارز ۴۲۰۰ تومانی اجماع دارند اما در لایحه بودجه سال ۹۹ دولت، حدودا ۵/۱۰ میلیارد دلار برای این کار در نظر گرفته است. از آنجایی که در گزارش عملکرد ۸ ماهه سال ۹۸، درآمد نفتی کافی برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی محقق نشد و پیش بینی می شود سال آینده هم محقق نشود، این سیاست غلط موجب چاپ پول یا برداشت از ذخایر ارزی بانک مرکزی و افزایش تورم می شود.

۸) در جدول تبصره ۱۴(هدفمندی یارانه ها) لایحه بودجه ۹۹ منابع ناشی از فروش فراورده های نفتی(بنزین، گازوئیل، نفت سفید، گاز مایع و نفا کوره) ۷۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این در حالی است که در سال ۹۸، ۴۵ هزار میلیارد بوده است. از آنجایی که با توجه به افزایش قیمت بنزین و صرفه جویی در آن(پیش بینی مصرف ۸۰ میلیون لیتر در روز به جای ۹۸ میلیون لیتر در روز) درآمد حاصل از فروش آن حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود.

۲۵ هزار میلیارد دیگر از افزایش قیمت سایر فرآورده ها به دست می آید. در حالی که سایر فرآورده های سال ۹۸ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود. بنابراین انتظار ۲ برابر شدن قیمت های گازوئیل، نفت سفید، گاز مایع و… خواهیم داشت.

۹) بودجه شرکت های دولتی همچنان غیر شفاف و افزایشی بوده در حالی که کارآمدی آن ها بسیار پایین است. بودجه آن ها از ۱٫۲۷۷ هزار میلیارد تومان در در سال ۹۸ به ۱٫۴۸۴ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ۹۹ افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که کمترین کارایی را در تولید و اشتغال دارند.

نکات مطرح شده برخی از ایرادات بودجه ۹۹ بود. با توجه به اشکالات جدی بودجه ۹۹، این لایحه باید در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رد شود تا  دولت، اصلاحات جدیدی را لحظ کند و در صورت تایید، این لایحه توسط اعضای کمیسیون تلفیق بودجه، مشخصا اعضای این کمیسیون در فجایع سال آینده شریک خواهند بود و به عنوان عوامل اصلی بروز اغتشاشات، ناآرامی ها و تعمیق وخامت معیشتی مردم شناخته خواهند شد.

لذا ما از همه اعضای کمیسیون تلفیق بودجه می خواهیم که کلیات لایحه بودجه ۹۹ را رد کنند. رهبر معظم انقلاب فرمودند: «همین نظام بانکی و مسئله بودجه ریزی، این ها مشکلات ماست. ما الان در زمینه بودجه ریزی واقعا مشکل داریم. بنده هم سفارش کرده ام تاکید هم کرده ام. چهارماه هم از اول سال فرصت دادیم که در این چهارماه، نظام بودجه را اصلاح کنید؛ خب نشده دیگر… ۹۸/۸/۲۸»

انتهای پیام/

 

 

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*