پنج شنبه, ۸ آبان , ۱۳۹۹
13 ربيع أول 1442
Thursday, 29 October , 2020
۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اجتماعی » اخبار مهم » خبر فوری » خبر وسط » دانشگاه ها » سلامت باشید » گزارش » ورزشی
  • شناسه : 296388
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
روزه‌داری و تغذیه در شرایط کرونایی
روزه‌داری و تغذیه در شرایط کرونایی

روزه‌داری و تغذیه در شرایط کرونایی

به مناسبت ماه مبارک رمضان و ترادف با شیوع کرونا گفتگوی دانشجونیوز با کوثر حسن پور، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با محوریت روزه داری و کرونا برگزار شد

به گزارش دانشجونیوز؛ سرکار خانم کوثر حسن‌پور، کارشناس تغذیه و رژیم غذایی طی گفتگویی با محوریت ماه مبارک رمضان و کرونا بیان کرد: در روزه داری اسلامی، شرط اینکه سیستم ایمنی بدن تضعیف نشود، رعایت نکاتی مثل نوشیدن مایعات و تغذیه‌ی سالم در پنجره‌ی غذا خوردن (بین افطار تا سحر) است.
وی افزود: دردسترس‌ترین منبعی که به کاهش عطش و هیدراته نگه ‌داشتن بدن کمک می‌کند، شیر و لبنیات است اما باید توجه داشت که در یک وعده، حجم بیش از حد مایعات مصرف نشود تا بدن فرصت کافی برای جذب آن را داشته باشد.
همچنین استفاده از شربت‌های کم‌شیرین مثل آبلیمو عسل، آب قلم چربی گرفته و سوپ‌های رقیق توصیه می‌شود.
خانم حسن پور اذعان داشت: روزه گرفتن با وجود بیماری‌های زمینه‌ای عاقلانه نیست. بهتر است برای کنترل اضافه وزن در این ایام، مواد خوراکی مضر را از دسترس خود خارج کنیم و بجای آنها سبزیجات و مواد سبوس‌دار را جایگزین کنیم.

ورزش سبک، بین افطار و سحر

هرکسی باید متناسب با شرایط بدنی خود تشخیص دهد چه زمانی برای ورزش کردن مناسب است. بهترین زمان، فاصله‌ی افطار تا سحر است تا بتوان با خوردن مواد غذایی، کالری از دست رفته بدن را تامین کرد.

تغذیه تاثیری آنی روی بهره‌وری و یادگیریِ بیشتر ندارد ولی در طولانی مدت آجیل، روغن گیاهی و گوشت مفید خواهد بود.

اگر تعادل غذایی نداشته باشیم خوردن مکمل مولتی ویتامین‌ها کمکی نمی‌کند.
یک سری مواد مغزی هستند که ممکن است ریزموادهای ناشناخته در میوه‌ها باشند پس مکمل‌ها هیچوقت نمی‌توانند جایگزین میوه‌ها و سبزیجات شوند. چنانچه بدن به برخی ویتامین‌ها نیاز داشته باشد می‌توان با مکمل‌ها آنرا جبران کرد اما استفاده از آنها به عنوان جایگزین توصیه نمی‌شود.

اگر روزه‌دار هستیم بهتر است با فراهم کردن شرایطی مانند نقصان کالری در بدن به اتوفاژی (خودخواری و جایگزینی سلول های جدید) کمک کرد.

برای جلوگیری از ابتلا به کرونا باید غذا را قبل از مصرف گرم کرد و حداقل تا دمای هفتاد درجه رساند.

این مشاور تغذیه در ادامه تاکید کرد: وظیفه‌ی ما رعایت اصول بهداشتی است و نباید به شبهات دامن بزنیم.

انتهای پیام/

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*