جمعه, ۹ آبان , ۱۳۹۹
14 ربيع أول 1442
Friday, 30 October , 2020
۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبر فوری » خبر وسط » یادداشت
  • شناسه : 300665
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
  • نویسنده : محمد وطن دوست
یکه تازی ماده ۲۸ در آموزش و پرورش ادامه دارد
یکه تازی ماده ۲۸ در آموزش و پرورش ادامه دارد
یادداشت دانشجویی/ محمد وطن دوست

یکه تازی ماده ۲۸ در آموزش و پرورش ادامه دارد

در ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، قانون اجازه داده در رشته هایی که امکان توسعه آن در دانشگاه فرهنگیان نیست به صورت محدود و به شرط گذراندن دوره یک ساله در دانشگاه فرهنگیان اقدام نمایند؛ اما امروز میزان جذب از طریق ماده 28 از ورودی دانشگاه بیشتر شده است.

به گزارش “دانشجونیوز“؛ هفته پیش با اعلام وزیر آموزش و پرورش در خصوص استخدام بیش از ۷۰ هزار نیرو در آموزش و پرورش بحث های فراوانی مبنی بر آسیب های این تصمیم نابخردانه مطرح شد.

در این طرح قرار است

نزدیک به ۱۶ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان _که به استناد سند تحول بنیادین و ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه تنها راه ورود نیرو به بدنه آموزش و پرورش است_ جذب شود.

نزدیک به ۳۰ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی و بقیه ظرفیت با جذب نیروهای حق التدریس و آموزش یاران نهضت سواد آموزی تکمیل خواهد شد.

در نگاه اول جذب این تعداد نیرو به جهت کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش ضروری به نظر می رسد اما تامین نیروی انسانی به چه قیمتی؟!

کمتر از یک ماه پیش رهبر انقلاب در دیدار مجازی به مناسبت اجلاسیه وزیر و مدیران وزارت آموزش و پرورش دوباره تاکید به توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان فرمودند و با انتقاد جذب هایی که شباهت به انبانی از برف دارد که ناگهان به مجموعه وارد می شود.

ماده ۲۸ یک استثنا یا راهی برای فرار از مسئولیت

در ماده بیست و هشت اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، قانون اجازه داده در رشته هایی که امکان توسعه آن در دانشگاه فرهنگیان نیست به صورت محدود و به شرط گذراندن دوره یک ساله در دانشگاه فرهنگیان اقدام نماید؛ اما امروز میزان جذب از طریق ماده ۲۸ از ورودی دانشگاه بیشتر شده است.

مجلس و دولت متذکر شدند؛ چرا مجلس؟
در ده سال آخیر هفده قانون در رابطه با آموزش و پرورش در مجلس به تصویب رسیده
که یازده مورد آن به اجازه مجلس جهت جذب نیروی حق التدریس و خرید خدمات به آموزش و پرورش تعلق دارد.

در این بحران کم کاری، نمایندگان مجلس بدشان نمی آید به طریقی مشکل شغل جوانان را در حوزه انتخابیه حل کنند و مانع خالی شدن سبد رای خود شوند؛ اما آموزش و پرورش که به تعبیر رهبری سپاه پیشرفت کشور است به بنگاه کاریابی تبدیل شده است. آیا رسالت تربیت نسل را بایست با موضوعات مقطعی مقایسه کرد؟

مصوبه مجلس مبنی بر استخدام نیروهای حق التدریس و آموزشیاران نهضتی بدون در نظر گرفتن آزمون استخدامی و هیچ گونه گزینش مناسب از مشکلات جدی این طرح است.

این کار موجب ایجاد این تصور در این نیرو ها می شود که دولت بایست حتما آنها را بدون هیچ بحثی استخدام کند و در میان این بحث ها، دانشگاه فرهنگیان با کاهش بیست درصدی پذیرش به علت عدم عزم مسئولین در توسعه کمی و کیفی آن به سمت نابودی می رود.

متاسفانه برداشت های غلطی که از مطالبه به حق دغدغه مندان تعلیم و تربیت می شود محل اختلاف گردیده است. نگاه ما این است که وقتی قرار است فردی بعد از چهار سال با مدرک لیسانس به استخدام آموزش و پرورش در آید از همان ابتدا در دانشگاه فرهنگیان به تحصیل بپردازد و کمک هزینه تحصیلی دریافت کرده و از برخی تسهیلات دیگر مثل معافیت سربازی (برای پسران) بهره مند گردد.

راهکار حل مشکلات موجود

یکی از مشکلات جدی دانشگاه فرهنگیان، کمبود هیئت علمی است که با وجود بیش از ده هزار دکتر معلم (معلمانی با مدرک دکترا) در بدنه آموزش و پرورش قابل حل است، در خصوص فضا و کمبود زیرساخت است.

در حال حاضر به گفته مسئولین وزارت علوم تعداد زیادی از مراکز آموزش عالی صندلی خالی دارند که با تدبیر مناسب و به کار گیری آن برای شرایط اضطراری دانشگاه فرهنگیان امری سخت به نظر نمی رسد.

پایان کلام

آرایش تیم مدیریتی وزارت آرایش جنگی نیست، جنگی که رهبری سال ۹۷ در دانشگاه فرهنگیان نهیب آن را زدند. بهتر است به جای نگاه های مقطعی و مصرفی به دستگاه تعلیم تربیت قدری بلند بینانه نظر افکنیم و تعلیم و تربیت را طعمه اهداف سیاسی خود نکنیم.

انتهای پیام/

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*